White river - Swaziland

6 augustus 2017 - White River, Zuid-Afrika

Vandaag hebben de omgeving van het krugerpark verlaten onderweg naar Swaziland. Onze eerste stop was bij een winkelcentrum om nog even te pinnen en wat lekkers bij de supermarkt te halen. Daarna verder gereden richting de grens naar Swaziland. Eenmaal aangekomen bij de grens moesten we een voor een door de paspoortcontrole en kregen we weer een stempeltje in ons paspoort, Yes. Swaziland is op Gambia na het kleinste landje van Afrika, met zo een 1,5 miljoen inwoners. Vlak na de grenspost hebben we een bezoekje gebracht aan een traditioneel swazidorpje en werd er voor ons gedanst en gezongen. Daarna verder naar onze lunchstop. Ditmaal bij een mooi uitzichtpunt over het heuvelachtige Swaziland. Wat ons gelijk opviel is dat de mensen hier erg arm zijn, zeer primitieve huisjes. Ook veel verlaten huisjes, blijkbaar omdat de mensen geen geld of middelen hebben om hun huisje af te bouwen. Ook hebben we maar een verharde weg gezien en dat was de weg die wij reden. Aids, drugs en alcohol schijnen hier trouwens ook een groot probleem te zijn, eigenlijk in heel zuid Afrika. De gemiddelde levensverwachting ligt hier dan ook een stuk lager dan in Europa. In de namiddag hebben we nog een stop gehad bij een glasfabriek, een zeer eenvoudige fabriek. Er was niemand aan het werk aangezien het zondag was. Verder lagen er nog een paar winkeltjes naast de fabriek, waaronder een chocoladewinkeltje, waar we nog een paar lekkere bonbons hebben gescoord. Toen verder gereden naar ons hotel. In het hotel nog een lekker wijntje gedronken en pizza gegeten, ook lekker na al die dagen hetzelfde buffet. Toen kwamen we tot de ontdekking dat ze er ook cocktails hadden die erg goedkoop waren, dus kregen we de avond wel om met een paar reisgenoten. Helaas was de voorraad in het hotel niet berekend op toeristen die een avondje cocktails kwamen drinken, na 2 rondjes waren alle cocktails al op. Dan maar naar de kamer en op tijd slapen, morge weer een nieuwe dag.