Pretoria - Waterval boven

2 augustus 2017 - Waterval Boven, Zuid-Afrika

Vanochtend op tijd opgestaan en na een lekker ontbijtje rond 8:30u vertrokken vanuit het hotel. Onze eerste stop was bij het voortrekker monument, een mooi gebouw met een prachtig uitzicht op de stad Pretoria. Vervolgens zijn we bij het huis van 'Oom Paul' (Paul Kruger, de eerste president van Zuid Afrika) geweest. Een leuk huisje wat redelijk Nederlands was ingericht. De Nederlandse en ook Engelse invloeden zijn duidelijk terug te zien in Zuid Afrika. Veel naamplaatsen zijn Nederlands of Engels, een paar voorbeelden Middelburg, Witbank, Graskop, Belfast.
Ook in de taal is veel oud Nederlands en Engels te herkennen. Toch is het zuid Afrikaans moeilijk te verstaan. Grappig hoe sommige dingen beschreven zijn. Een lift noemt men bijvoorbeeld 'hysbak' en don't touch schrijft men als 'moet nie aanraak nie', zo zijn er nog talloze voorbeelden.
Onze volgende stop was bij de Union Building, een overheidsgebouw. Daarna onze reis vervolgd richting het volgende hotel, met onderweg een lunchstop bij een wegrestaurant waar we de eerste dieren hebben gespot, zebra's, neushoorns buffels en antilopen. Het waren helaas nog geen 'wilde' dieren, ze stonden op een netjes afgesloten stukje natuur zodat alle voorbijgangers mooie foto's konden maken.. Voor het echte wild moeten we nog een paar daagjes wachten.
In de namiddag zijn we aangekomen in het hotel. Ook hier koelde het weer flink af in de avond, waardoor een lange broek en dik vest erg wenselijk waren. Overdag is het trouwens prima weer, zonnetje 23/24 graden. Na een gezellig diner op tijd gaan slapen, morgen weer vroeg op.

1. OPA Twan en oma Fieny:
    3 augustus 2017
    Groetjes van opa en oma.Wij lezen vol spanning jullie reisavonturen.